Tekst Leestijd: ca. 1 minuut

Een vraag die het CJIB zich als innende instantie dagelijks stelt. Zodra post ‘onbestelbaar retour’ (OBR) wordt gestuurd, kan er namelijk van alles aan de hand zijn op een adres. 

Een situatie waarin iemand wel kan, maar niet wil betalen, vraagt om een andere benadering dan wanneer iemand wel wil, maar het niet kán betalen. Afhankelijk van de inschatting van een situatie achter de voordeur zet het CJIB voorzieningen in: van betaalgemak vergroten tot aan een persoonsgerichte betalingsregeling. Maatwerk dus. 

Goede observatie

Uit ervaring van gemeenten blijkt dat het terugsturen van post van innende partijen zoals het CJIB een indicatie kan zijn van schulden op een adres. Dat is ook voor gemeenten een relevant signaal. Vaak zijn er dan meerdere schuldeisers en heeft iemand hulp nodig. Hoe kan het LAA-adresonderzoek hierbij ondersteunen? Over die vraag buigen een groep gemeenten en het CJIB zich. Het begint met een goede observatie van de situatie aan de voordeur: hoe ziet de woonomgeving eruit en welke indruk maakt de persoon? 

Bekijk de animatie CJIB-OBR voor een uitleg. 

Persoonsgerichte benadering

De informatie die het CJIB retour ontvangt, is van belang om boetes maatschappelijk verantwoord te kunnen innen. Daarom werken gemeenten en CJIB dit jaar aan uitbreiding van de vragenlijst in de Webapplicatie LAA. Daarmee kunnen gemeenten de retourinformatie delen die het CJIB nodig heeft voor die persoonsgerichte benadering. 

Sinds 1 januari is er een persoonsgerichte betalingsregeling mogelijk bij verkeersboetes vanaf 75 euro. Dat was 350 euro. Zie voor meer informatie de website van het CJIB